fredag 17 februari 2012

Skrivpuff - spå

Hennes kompis hade tjatat på henne i flera veckor. Det skulle bara vara en kul grej. Som ateist trodde hon varken på någon gud, något övernaturligt eller tal om energiformer mer än de energikällor som fanns i naturen och som försåg hennes lägenhet med elektricitet och värme. Ändå kunde hon inte bortse från att hon fylldes av en märklig respekt inför denna häxa, som han så öppet kallade sig. Han var en spenslig ung man iklädd jeans och enfärgad skjorta. Han levde inte upp till bilden av en häxa precis, men trots hans alldagliga utseende och vänliga leende var det någon som hon verbalt inte ville trampa på tårna, utan hon höll sina åsikter tyst för sig själv. Hennes kompis däremot tjattrade nervöst på medan hon slog sig ner på stolen framför honom och verkade inte inse att hon redan lyckats avslöja stora delar av sitt liv på några få minuter. Öppen som en bok. Henne hade nog vem som helst kunnat spå.

-Nej, sa han lugnt när tjattret hade tystnat. Jag vill börja med dig. Hans påträngande blick hade följt henne sedan hon kom in. Hon hade inte riktigt vågat möta den och hon hade försökt sjunka in i bakgrunden så gott hon kunde.

-Nej, nej, jag är bara sällskap, sa hon ursäktande och log. Kompisen gav ifrån sig ett litet nervöst skratt och började resa sig.

-Jag känner att jag verkligen vill tala med dig, sa han, och för dig gör jag det helt kostnadsfritt. Han höll uppmanande ut stolen för henne, där kompisen tidigare hade suttit och hon kände hur hon motvilligt tog stegen och satte sig ner. Så där ja, sa han belåtet och slog sig ner på stolen på andra sidan bordet. Nu börjar vi.

6 kommentarer:

  1. Å snälla ... en fortsättning, kittlande början.

    SvaraRadera
  2. Fortsättning följer hoppas jag. Bra skrivet, spännande text.

    SvaraRadera
  3. Brr vilken rysare. Bra början, och det kommer väl en fortsättning hoppas jag?

    SvaraRadera