söndag 14 november 2010

Skrivpuff 310 om ett drag

Hon satt förväntansfull på en av platserna i den främsta raden. Det hade han sett till. Han hade skickat biljetten till henne. Bjudit in henne till premiären och den tillhörande festen efteråt, där det skulle minglas bland den svenska kändiseliten. De hade träffats på universitetet där de båda hade läst ekonomi. Hon för att hon var intresserad av det. Han för att hans pappa förväntade sig det. De hade råkat sätta sig bredvid varandra den där första dagen och hållt ihop sedan dess. Alla tjejer borde ha en sådan killkompis. En tolk ,när man inte alltid förstod det manliga släktets uttryck. Tänk om hon vetat då vad hon visste nu.

Han hade varit nervös. Sett sliten ut. Inte alls samma gamla vanliga självsäkra Henke som satt mitt emot henne på fiket. Han hade inte sovit bra de senaste nätterna förklarade han, medan han smuttade på sin chai latte. Hon hade tittat på honom med oro i blicken.
-Klara, jag är homosexuell. Han hade envist stirrat ner i sin chai latte. Inte velat möta hennes blick.
-Jaha och jag är heterosexuell om vi nu jämför notes. Han hade tittat upp och mötts av hennes varma kärleksfulla leende. De hade sedan skrattat och gråtit om vartannat under tiden han berättat om de olika reaktioner han fått av nära och kära. Hon förstod varför han varit nervös inför deras fika, även om han nog egentligen innerst inne visste att det inte skulle förändra något. Han var ju fortfarande Henke, en av hennes bästa vänner. Han fick väl bli kär i vem han ville. Bara han var lycklig. Och lycklig var han nu när han steg ut på scenen. Det riktigt strålade om honon när han stod där uppe tillsammans med de andra medlemmarna i After Dark.

10 kommentarer:

  1. Bra. Anade vad som skulle komma. En liten, liten invändning: man (åtminstone jag) uppfattar det som om samtalet på fiket utspelar sig i nutid.

    SvaraRadera
  2. var också först inne på att tolka dagens utmaning som du. Gillar den. Håller inte med Marmoria vad gäller fiket.

    SvaraRadera
  3. Nä, jag anade inget;-) Men, om jag får gnälla, så tycker jag att du krumbuktar för mycket i inledningen. Det kunde skrivas rakare och kortare.

    SvaraRadera
  4. Tack för responsen. Lillemor, du har helt rätt. Redigerat och det blev bättre flyt i texten.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Gillar att du använder dig av en namngiven grupp som man kan relatera till. Just den konkretiseringen gör texten levande. Man hajar till när man får veta vilken grupp det är.

    Funderar på hur man ska tolka ordet "kändiseliten" och vad du menar med det. Är det till för att imponera på andra, för att visa att "jag" känner sig liten (får man förmoda) eller ett neutralt ord? Det är mest jag som funderar. Ordet passar in din text.

    SvaraRadera
  7. Det är tydligen en reviderad version jag läser och den är bra. Aningslös som jag är anade jag ingenting heller. Tycker bara allt är bra.

    SvaraRadera
  8. Läser ju också en redigerad version ;) och den tycker jag är bra. :D

    SvaraRadera
  9. Bra tycker jag det är.
    Skönt med bra relationer.

    Giffarna missade kvalet idag, fotbollsnörd som man är.

    SvaraRadera