måndag 10 augusti 2009

Utmaning 222 - Skriv om ett mönster


Hon satte sig ner vid den stora svarta flygeln. Hennes fingrar strök tangenterna liksom även hennes mormors reumatiska fingrar många gånger tidigare gjort. Fingrarna spelade några skalor som uppvärmning innan de övergick till "Jag har hört om en stad ovan molnen". Den lärde mormor henne spela när hon var fem år och ingick sedan dess som en avslutande ritual för uppvärmningen. Mormor spelade alltid på gehör och brydde sig inte så mycket om noter. Såväl fiol som piano, gitarr och mandolin hade hon spelat innan sjukdomen tagit ut sin rätt. Det var alltid kul att komma till mormor om somrarna. De var fyllda av sång och musik. Glädje och lycka.

Själv behövde hon noter. Iallafall när hon gick igenom ett nytt stycke för första gången. Sedan framträdde plötsligt styckets speciella mönster över tangenterna och hon behövde inte längre förlita sig på nothäftet, utan kunde helt och hållet dras med i musiken hon spelade. Mormor hade spelat på känsla och gehör. Hon spelade på känsla och mönster.

7 kommentarer:

  1. Woww, tyckte verkligen om att den var så kort men ändock så innehållsrik...finfin!

    //

    Nawal Ali

    SvaraRadera
  2. Jag är bra på att se mönster. Kanske kan jag lära mig spela piano på gamla dar?
    Noterna var väl det enda jag lärde mig på musiklektionerna i skolan. Tyvärr fick jag aldrig lära mig att koppla ihop syn och hörsel, så not fick aldrig riktigt liv.

    SvaraRadera
  3. Kort men ack så innehållsrik.
    det är lätt att se den lilla flickan framför sig.

    SvaraRadera
  4. Gillar din paralell med livet och pionaspelet. Ibland behövs det noter, andra gånger går det på gehör. Vackert så att det KÄNNS.

    SvaraRadera
  5. Vacker berättelse. Väcker känslor och berör.

    SvaraRadera
  6. Sv: Jag rodnar av dina berömmande ord och blir så glad. Tusen tack! Ändå är jag säker på att det var gamla, vanliga tankar för dig, inga nya uppenbarelser. Men som du säger, ibland behöver man en påminnelse och vetskapen om att man inte är ensam om tankarna.

    SvaraRadera