lördag 1 augusti 2009

Utmaning 213 - Skriv om att erbjuda stöd

För att kunna ge rätt stöd måste jag först ha förmågan att lyssna. För att verkligen kunna lyssna måste jag ta ett steg tillbaka från mig själv. Annars finns en risk att mina erfarenheter kommer att allt för starkt färga min uppfattning av vad du säger, fylla mitt huvud med förutfattade meningar, värderingar och skapa en stark vilja att ge dig färdiga och fixa lösningar och råd du inte har bett om.
--
För att kunna ge rätt stöd måste jag först ha förmågan att lyssna. Lyssna utan förbehåll, utan att fundera på vad jag själv ska säga tillbaka. Lyssna och känna in. Försöka sätta mig in i din situation utifrån ditt perspektiv, utan att ta över och adoptera dina känslor och upplevelser.
--
För att kunna ge rätt stöd måste jag först ha förmågan att lyssna. Vara där, närvarande hos dig i nuet och dela det med dig under dina premisser. Ibland räcker det.

6 kommentarer:

  1. ja det är få förunnat att kunna denna konsten att lyssna och verkligen bara lyssna inte lägga värderingar och dömma

    SvaraRadera
  2. Ibland räcker det...Det är sant, kommer från en situation där jag har haft behov av folk som lyssnar, de behövde inte säga mycket, bara vara där som ett stöd. Alla tankar och svar finns ofta inom en själv bara man får tid att leta upp dem.

    SvaraRadera
  3. Det största kärleksgåva man kan ge till någon är att vara helt och fullt närvarande för den personen. Det är ett äkta möte som kan förändra på djupet. Jätte fin text!

    SvaraRadera
  4. Mycket bra skrivet med betoning på hur viktigt det är att lyssna. Det är nog ganska vanligt att motparten själv börjar älta sina egna problem i stället.

    SvaraRadera
  5. Att lyssna utan att döma och lägga egna värderingar är oerhört viktigt när någon söker ditt stöd. Jag jobbar i en kvinnojour och är en van lyssnare och det är så rätt det du skriver i denna text.

    SvaraRadera